Novinky

Návštevníci nášho regionu majú možnosť získať neopakovateľné zážitky

na tankodrome v Podbieli.

Stanovište: pri obci Podbiel - smer Zuberec

Klienti dostanú pred jazdou krátku inštruktáž, ako sa treba vo vozidle držať a správať.

Vozidlo vedie sám majiteľ firmy.

Informácie: Minimálny počet osôb 8. Maximálny počet osôb 20.

Dĺžka trate: 3 km

Cena za osobu: 8,- €

Na objednávku dlhá trasa tankom do okolia s opekaním pstruhov, klobás a podobne.
Terénna jazda cez potoky a les a blato.

Info : Spotreba tanku 200L / 100 km

 

Oravská lesná železnička

Začiatkom 20. stor. sa vedenie Oravského komposesorátu rozhodlo riešiť otázku dopravy dreva a za týmto účelom vybudovať lesnú železnicu s rozchodom 760 mm, schopnú prekonať členitý terén. Lesné železnice v tomto období predstavovali modernú, ale už osvedčenú technológiu, ktorá sa dobre uplatnila v lesnom prostredí v celej strednej Európe.
Projekt novej lesnej železnice bol vyhotovený v období 1. svetovej vojny a v dňoch 3. až 4.7. 1918 získal stavebné povolenie. Využitím práce vojnových zajatcov bola trať už 27. 7. 1918 uvedená do prevádzky. Nová železnica viedla z Oravskej Lesnej cez Zákamenné do Lokce. Umožnila vyvážať drevo z lesných správ Oravského komposesorátu s centrom v Mútnom a Zákamennom, nemala však žiadne priame spojenie s verejnou železničnou sieťou.
Z dôvodu odstránenia tohto nedostatku boli v r. 1921 vypracované 3 projekty. Najekonomickejšie riešenie predstavoval nápad prepojiť Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach. Toto riešenie bolo schválené v r. 1924.
Kysucká lesná železnica bola spojazdnená 15. 10. 1918 a na rozdiel od Oravskej mala priame spojenie so strategicky cennou Košicko – Bohumínskou železnicou prostredníctvom vlečky v Oščadnici a obe trate boli od seba vzdialené len 8 km. Projekt spojovacej železnice vytvorila firma Dipl. Ing. E. a L. Gál z Ružomberka. Projekt obsahoval technicky výnimočné a nápadité riešenie problému vysokého prevýšenia na vrchu Beskyd, ktorý bolo treba prekonať.
Zvolený variant zahŕňal 5 úvratí, pričom úvrate Chmura a Beskyd slúžili ako stanice. Spojovacia trať bola dokončená 1. 12. 1926. Prevádzkové povolenie bolo udelené 15. 2. 1928 ministerstvom železníc ČSR. Spojením Oravskej a Kysuckej lesnej železnice vznikol jeden integrovaný dopravný systém, na hlavnom úseku Oščadnica – Lokca, dlhý viac než 60 km. Komerčná premávka sa rozbehla naplno a počas nej pružne vznikali a zanikali odbočky tak, aby sa zefektívnila doprava podľa aktuálnych potrieb ťažby a údržby lesov.
Kysucko – oravská lesná železnica úspešne slúžila po celé obdobie I. ČSR a vojnového Slovenského štátu. Ani jej sa nevyhli vojnové udalosti a v zime roku 1945 bola poškodená partizánmi, ktorí takto chceli zabrániť tomu, aby ju využívali okupačné jednotky fašistického Nemecka.

zeleznica2
zeleznica2
zeleznica 3
zeleznica 3

EXPOZÍCIA ORAVSKEJ LESNEJ ŽELEZNICE sa skladá z dvoch častí:
Prvá, vstupná miestnosť
Vstupná miestnosť je venovaná historickému kontextu vzniku a fungovania Oravskej lesnej železnice. Obsahuje prvý, úvodný informačný panel s textom a fotografiami, venovanými vzniku Oravskej lesnej železnice. V hlavnej vitríne na boku prvej miestnosti sú inštalované modely lesných dopravných prostriedkov z epochy pred vznikom lesných železníc: priehrada, plte, drevené mosty, model horárne a ako exponáty sú vystavené pracovné nástroje na prácu s drevom.
Druhá vitrína priamo oproti vstupným dverám je venovaná lesnej železnici. Dominantnou pamiatkou je model úvratí, ktoré zaisťujú lesnej železnici miesto v dejinách techniky. Okolo modelu sú umiestnené naveste a informačná tabuľa z lesnej železnice, ako aj drevené makety na výrobu foriem, z ktorých sa odlievali súčiastky na koľajové vozidlá.
Samostatný celok predstavuje masívny štipák, ktorý slúžil na manipuláciu z guľatinou.

Druhá, záverečná miestnosť
Záverečná miestnosť zachytáva dejiny a súčasnosť Oravskej lesnej železnice. Obsahuje 5 informačných panelov, ktoré podávajú základný prehľad o dejinách Oravskej lesnej železnice, zachytené na fotografiách a na stručných informačných textoch.
Pri okne sa nachádza inštalácia, zachytávajúca dvoch drevorubačov pri práci v lese. Sú to figuríny vybavené dobovým pracovným oblečením a remeselníckymi nástrojmi, používanými pri lesnej ťažbe.

Expozícia je doplnená troma vitrínami. V prvej z nich sa nachádzajú dobové komunikačné prostriedky na lesnej železnici: telefón, baterky, lampáše. Druhá je venovaná dobovým dokumentom ohľadom lesných železníc. Obsahuje mapu Oravy s vyznačenými pozemkami Oravského komposesorátu a s traťou lesnej železnice. Okrem mapy tu prezentujeme protokoly zo stavby lesnej železnice. Tretia vitrína prezentuje propagačný materiál z činnosti Oravskej lesnej železnice pre verejnosť a aktuality so súčasnej muzeálnej prevádzky.

 

Video